Aktualności

O bezpieczeństwie dzieci na drogach i nie tylko

Kiedy dziecko może bezpiecznie przejść przez jezdnie? Czy 6-latek może poruszać się sam po drodze? Jaki kolor światła pozwala na przejście przez jezdnie i czy znaki drogowe są potrzebne? Czy warto nosić elementy odblaskowe i dlaczego nie można rozmawiać z obcymi? Na te pytania uczniom Szkoły Podstawowej nr 33 im. Wojsk Obrony Powietrznej Kraju w Warszawie odpowiadała policjantka z zespołu ds. profilaktyki mokotowskiej Policji.

Właściwie przygotowanie dzieci do podróżowania pieszo daje duże prawdopodobieństwo, że nie ulegną one w przyszłości niemiłej sytuacji na drodze lub np. w kontakcie z obcymi. Dlatego też asp. Marta Bejer z zespołu ds. profilaktyki prowadząc zajęcia z sześciolatkami ze szkoły podstawowej przy Cieszyńskiej 8 w Warszawie przedstawiała sytuacje, jakie mogą spotkać dziecko na drodze, ale także w pobliżu miejsc, w którym dzieci mieszkają. Najmłodsi słuchacze dowiedzieli się, jak ważne jest noszenie na zewnętrznej odzieży elementów odblaskowych. Odblaski powodują, że pieszy zauważany jest przez kierowcę samochodu kilka sekund wcześniej, co daje mu dużo czasu na wykonanie odpowiedniego manewru i bezpieczne ominięcie pieszego. Odblaski są szczególnie potrzebne w okresie jesienno-zimowym.
Podczas zajęć dzieci poznały podstawowe znaki drogowe dotyczące pieszych w tym znak informujący o przejściu dla pieszych. Dzieci dowiedziały się jak bezpiecznie pokonać tzw. „zebrę” i jaki kolor sygnalizatora pozwala na nią wejść, żeby przejść bezpiecznie na drugą stronę ulicy. Maluchy poznały też zasadę przechodzenia przez jezdnie w miejscu dozwolonym tam, gdzie nie ma pasów, którą stroną jezdni należy chodzić, kiedy nie ma chodnika oraz o tym, że nie można się bawić w pobliżu drogi, a sześciolatek może podróżować w jej pobliżu można tylko w towarzystwie rodziców lub dorosłych opiekunów. Prowadząca zajęcia przypomniała najmłodszym, jak niebezpieczne mogą być kontakty z osobami obcymi podkreślając, aby w tej kwestii zachowały szczególną ostrożność i nieufność wobec osób obcych. Na koniec zająć dzieci otrzymały książeczki o tym, jak postępować, aby być bezpiecznym.

rk

Powrót na górę strony