Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Korzystaj z wycieczek rowerowych bezpiecznie

Data publikacji 26.07.2018

Przepisy drogowe dla cyklistów, nowoczesna infrastruktura warszawskich dróg, szlaków rowerowych oraz ulic coraz bardziej dostosowanych do ruchu rowerowego daje wiele możliwości do bezpiecznej jazdy przez miłośników jednośladów. Niestety zawodzi często czynnik ludzki. Niestosowanie się do przepisów prawa o ruchu drogowym, brawura na ścieżkach rowerowych, brak rozwagi. Te zjawiska powodują, że nadal pod kołami samochodów giną rowerzyści. Często z własnej winy. Ponadto dochodzi do wypadków drogowych między użytkownikami dwóch kół, tak jak to było dwa dni temu na warszawskim Mokotowie.

Przesiadając się na rower warto wiedzieć jak ustawodawcy definiują rowerzystę w Kodeksie drogowym. Jest to kierujący, który tak jak każdy uczestnik ruchu drogowego, jest zobowiązany do przestrzegania przepisów, stosowania się do znaków i sygnałów drogowych, poleceń i sygnałów osoby uprawnionej do kierowania ruchem lub do kontroli ruchu drogowego.

Niestety wiele niebezpiecznych sytuacji na drodze z udziałem samochodów i rowerów spowodowane jest brakiem znajomości przepisów, brawurą i brakiem rozwagi. Nie mniej jednak, dzięki prowadzonym kampaniom informacyjnym świadomość rowerzystów rośnie. Niestety częściej zdarzają się kolizje, a nawet wypadki drogowe między samymi cyklistami. Pojazdy rowerowe są coraz bardziej nowoczesne i osiągają coraz większe prędkości. W ostatnich dniach na warszawskim Mokotowie na jednej ze ścieżek rowerowych doszło do zderzenia się trzech rowerzystów z tego dwóch z nich trafiło do szpitala. Policjanci wyjaśniają teraz przyczyny wypadku. Poruszający się jednośladami powinni pamiętać, że ścieżki rowerowe nie są torem dla jazdy wyczynowej. Tam również obowiązują podobne zasady jak na normalnych drogach. Gwarancja bezpieczeństwa jest stosowanie się do przepisów drogowych, wzajemny szacunek i rozwaga. Przepisy nie zabraniają podróżowania ze słuchawkami w uszach i słuchania muzyki podczas jazdy. Natomiast zawęża to percepcje postrzegania tego, co dzieje się wokoło. Wówczas łatwiej o wypadek czy kolizję. Rowerzysta może nie usłyszeć pojazdu uprzywilejowanego i wjechać pod jego koła.

Każdy miłośnik takiego dwukołowego pojazdu powinien znać kwestie dotyczące obowiązkowego wyposażenia roweru. Zgodnie z obowiązującymi przepisami rower oraz wózek rowerowy musi być wyposażony w:

  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • sygnał dźwiękowy o nieprzeraźliwym dźwięku,
  • z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
  • z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej.

Należy przy tym wiedzieć, że światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m. Bardzo ważnym elementem wyposażenia każdego rowerzysty powinny być dodatkowe elementy odblaskowe oraz odpowiednie oświetlenie rowerowe. Po zmroku widoczność spada. Zwłaszcza na obszarach niezabudowanych oraz krętych drogach istnieje bardzo duże ryzyko, że cyklista nie zostanie zauważony w porę przez co możę stać się ofiarą groźnego wypadku.Im więcej elementów odblaskowych na rowerze tym bardziej widoczny jest ten pojazd, a co za tym idzie kierujący jest bardziej bezpieczny.

Miejscami przeznaczonymi do ruchu rowerów są przede wszystkim droga dla rowerów i pas ruchu dla rowerów oraz pobocze. Rowerzysta powinien poruszać się po wyznaczonej ścieżce, jeśli tylko prowadzi o na w kierunku, w którym chce jechać. Za poruszanie się rowerem po jezdni, jeśli obok prowadzi ścieżka rowerowa można zostac ukaranym mandatem. Warto podkreślić, że istnieją jednokierunkowe ścieżki rowerowe, w takim przypadku jadąc rowerem w stronę przeciwną powinniśmy przemieszczać się jezdnią wraz z samochodami.

W infrastrukturze warszawskich dróg pojawiły się nowe typy ścieżek rowerowych zwane kontrapasami. Są to wydzielone odpowiednimi oznaczeniami pasy jezdni, które pozwalają rowerzystom na jazdę „pod prąd” w stosunku do zmotoryzowanych uczestników ruchu. Kontrapas jest bardzo bezpiecznym rozwiązaniem. Stosuje się go tylko na ulicach o dozwolonej prędkości 50km/h lub niższej, a więc na ulicach statystycznie najbezpieczniejszych. Do tego rozwiązanie to zawsze wymusza doskonały kontakt wzrokowy między rowerzystą i kierowcą samochodu - obaj lub oboje jadą z naprzeciwka i nie muszą się odwracać ani patrzyć w lusterka by przez cały czas się widzieć. W dodatku kontrapas pozwala zwykle jechać rowerem mniej ruchliwą uliczką jednokierunkową zamiast główną arterią z dozwoloną na niej wysoką prędkością.

To jest bardzo ważne, ale nie wszyscy rowerzyści z tego przepisu korzystają. Z chodnika może korzystać tylko w szczególnych przypadkach:

  • gdy opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
  • kiedy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;
  • warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

Korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych kierujący rowerem ma obowiązek jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Zabroniona jest jazda bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach podobnie jak jazda obok innego uczestnika ruchu. Wyjątkowo dopuszczalna jest jazda po jezdni obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Rowerzysta przejeżdża przez jezdnię tylko po przejeździe dla rowerzystów. Chcąc przedostać się na drugą stronę drogi po przejściu dla pieszych ma obowiązek zejść z roweru – wówczas prowadząc go, pchając lub ciągnąc, staje się pieszym. Za jazdę wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych można zostać ukaranym mandatem.

Kierujący rowerem musi również pamiętać, iż obowiązują go znaki drogowe jak np. B-9 „zakaz wjazdu rowerów” czy D-11 i D-12 „pas BUS”. Należy pamiętać, że pas BUS przeznaczony jest tylko dla autobusów lub trolejbusów oraz innych pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach.

Zakazy:

  • kierowania pojazdem osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
  • korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku dotyczą kierującego pojazdem – a więc również rowerzysty.

Stosowanie się przez wszystkich użytkowników dróg do przepisów ruchu drogowego, rozsądek, rozwaga, wzajemny szacunek wobec kierowców, rowerzystów i pieszych spowodują, że poruszanie się po naszych drogach bęzie nie tylko bezpieczniejsze ale na pewno przyjemniejsze.

Szerokiej i bezpiecznej drogi

rk

 

Korzystano z materiałów prasowych WRD KSP

 


 

Powrót na górę strony