Jak się uchronić przed oszustwami na wnuczka i policjanta
Mokotowscy policjanci uczyli seniorów jak postępować aby nie dać się oszukać metodą „na wnuczka”, „policjanta”, czy „administratora”. Oszuści chcąc wyłudzić pieniądze od starszych ludzi posługują się autorytetem służb mających społeczne uznanie lub podają się za kogoś z rodziny. Bazując na ludzkich emocjach pozbawiają pokrzywdzonych czasami oszczędności całego życia. Prowadzący przedstawili kilka podstawowych zasad dzięki którym można uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.
Spotkanie odbyło się na zaproszenie Pastora Kościoła Chrystusowego Społeczności Chrześcijańskiej „Puławska” w Warszawie. Wzięło w nim udział około 40 osób. Podczas niego omówiono mechanizmy cechujące oszustwa „na wnuczka”, „policjanta”, i „administratora” podając konkretne przykłady oraz sposoby, które pomogą starszym osobom nie stać się ofiarą oszustwa. Podstawową rzeczą charakteryzującą osobę podającą się za policjanta jest to, że nie pozwala zakończyć połączenia telefonicznego. Kiedy ktoś opowiada, że rozpracowuje właśnie szajkę oszustów bankowych i potrzebuje pomocy w formie gotówki, żeby ich złapać na gorącym uczynku, można mieć stuprocentową pewność, że jest przestępca próbujący wyłudzić pieniądze. W takiej sytuacji należy rozłączyć się z rozmówcą, zadzwonić na nr alarmowy 997 lub 112 i w żadnym wypadku nie przekazywać nikomu pieniędzy, pozostawiać ich w koszach na śmieci czy podawać przez płot nieznajomemu.
Podczas spotkania przedstawiono także jak wyglądają oszustwa „ na wnuczka”. Zebranym przypomniano, że w takim przypadku należy wykonać telefon do rodziny w celu zweryfikowania informacji, czy ktoś kto się podaje za wnuczka lub kuzyna faktycznie nim jest i potrzebuje pomocy. Po takiej rozmowie szybko się okazuje, że to była próba wyłudzenia pieniędzy. Wówczas o tym fakcie należy powiadomić Policję. W żadnej z tych sytuacji nie można przekazywać nikomu pieniędzy, szczególnie osobie, która ma je odebrać w imieniu fałszywego wnuczka.
Prowadzący przypomnieli również o zasadach bezpieczeństwa przy wpuszczaniu do mieszkań osób obcych w kontekście oszustw „na administratora” oraz zaprezentowali aplikację mobilną „Moja Komenda” zachęcając zebrane osoby do korzystania z niej w celu stałego kontaktu z dzielnicowym.
rk.