Rower elektryczny to nie zabawka – przestrzegaj przepisów!
W trosce o wspólne bezpieczeństwo oraz porządek na naszych ulicach i chodnikach, zwracamy się do Państwa z ważnym apelem. Coraz częściej docierają do nas sygnały o nieodpowiednim zachowaniu niektórych użytkowników rowerów elektrycznych, które może zagrażać pieszym, innym rowerzystom, a także samym sprawcom zdarzeń. Chcemy również przypomnieć o konsekwencjach niezgodnej z przepisami jazdy.
Zwracamy się z prośbą do wszystkich mieszkańców o czujność i współpracę w zakresie bezpieczeństwa. W ostatnim czasie obserwujemy rosnącą liczbę zgłoszeń dotyczących niebezpiecznych zachowań osób poruszających się na rowerach elektrycznych – zarówno na chodnikach, jak i w ruchu ulicznym.
Dlatego apelujemy: jeśli jesteście Państwo świadkami łamania przepisów – niebezpiecznej jazdy, przejazdu na czerwonym świetle, poruszania się po miejscach niedozwolonych czy stwarzania zagrożenia dla pieszych – prosimy o zgłaszanie takich sytuacji.
W miarę możliwości prosimy także o przekazywanie zdjęć lub nagrań wideo dokumentujących takie zdarzenia. Tego typu materiały znacząco ułatwią identyfikację sprawców i podjęcie odpowiednich działań.
Przypominamy, że rower zgodnie z Ustawą Prawo o Ruchu Drogowym, to pojazd, którego szerokość nie przekracza 90 cm i jest poruszany siłą mięśni jadącej nim osoby. Ponadto rower może być wyposażony w elektryczny napęd pomocniczy, który pomaga kierującemu przy naciskaniu na pedały. Układ taki musi spełniać kilka warunków:
- silnik nie może być zasilany prądem o napięciu wyższym niż 48 V i przekraczać 250 W znamionowej mocy ciągłej,
- napęd powinien być uruchamiany naciskiem na pedały (rower nie może być wyposażony w manetkę gazu),
- moc napędu pomocniczego powinna zmniejszać się wraz ze wzrostem prędkości i spadać do zera po osiągnięciu prędkości 25 km/h.
Jednoślady oferowane przez producentów i sprzedawców jako rowery elektryczne, ale niespełniające wymienionych wyżej warunków technicznych, rowerami w rozumieniu ustawy w istocie nie są.
Pojazdy, które swoją konstrukcją przypominają rowery, ale wyposażone są w niezależny elektryczny układ napędowy, który pozwala na to, żeby wprowadzić jednoślad w ruch i kontynuować jazdę bez naciskania na pedały są klasyfikowane jako motorowery, o ile napędzane są silnikiem elektrycznym o mocy nie wyższej niż 4kW, a ich konstrukcja umożliwia uzyskanie maksymalnej prędkości nie wyższej niż 45 km/h.
Motorowerem elektrycznym należy poruszać się po jezdni, nie po drodze dla rowerów. Taki jednoślad, zanim będzie mógł uczestniczyć w ruchu na drogach publicznych, powinien zostać zarejestrowany i ubezpieczony.
Apelujemy o to, aby właściciele jednośladów elektrycznych zweryfikowali dane techniczne swoich pojazdów przed tym, zanim ruszą w drogę. W przypadku niedopełnienia wymaganych prawem obowiązków związanych z kierowaniem motorowerem narażamy się na konsekwencje wynikające z kodeksu wykroczeń.
Łamanie przepisów skutkuje konsekwencjami:
- Nieustąpienie, wbrew obowiązkowi, pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście;
- Naruszenie obowiązku poruszania się po poboczu;
- Niestosowanie się do znaków C-13 "droga dla rowerów";
- Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
- Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przepisów o korzystaniu z chodnika lub drogi dla pieszych;
- Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, korzystającego z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów i pieszych, obowiązku:
1) poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego;
2) ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
3) nieutrudnienia ruchu pieszemu;
- Naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych;
- Naruszenie zakazu jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu;
- Utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru;
- Kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka działającego podobnie do alkohol;
- Kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka.
Złamanie powyższych przepisów może skutkować m.in. karą grzywny.
Każdy uczestnik ruchu drogowego, w przypadku gdy łamie przepisy musi się liczyć z tym, że stwarza zagrożenie nie tylko dla siebie ale też innych osób. W takich przypadkach należy pamiętać, iż popełniając przestępstwo np. stypizowane w art. 160 kodeksu karnego tj. ,,kto naraża człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu - podlega karze pozbawienia wolności do lat 3”.
Nie łam przepisów – dbaj o zdrowie i życie swoje i innych!
asp. szt. Marta Haberska