Dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu!
W ostatnich dniach policjanci z Komendy Rejonowej Policji Warszawa II przeprowadzili działania kontrolne ukierunkowane na użytkowników rowerów z napędem elektrycznym. Celem akcji było zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz przypomnienie o obowiązujących przepisach związanych z użytkowaniem jednośladów wspomaganych elektrycznie.
„Rower – to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h”. Jest to definicja roweru zawarta jest w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym.
Osoby, które posiadają i korzystają z „rowerów elektrycznych” wyposażonych w pomocniczy napęd elektryczny o napięciu wyższym niż 48 V i o znamionowej mocy ciągłej większej niż 250 W, osiągają prędkość powyżej 25 km/h lub są wyposażone w manetkę gazu, nie mogą poruszać się takim pojazdem po drogach publicznych, dopóki nie dopełnią następujących formalności:
- zarejestrowanie pojazdu – motorower musi posiadać dokument stwierdzający dopuszczenie go do ruchu (dowód rejestracyjny) i tablicę rejestracyjną;
- wykupienie dla pojazdu obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (bez względu czy pojazd jest wyposażony w silnik spalinowy lub elektryczny);
- posiadanie uprawnień niezbędnych do kierowania pojazdem – w przypadku osób powyżej 18 roku życia, wystarczające jest prawo jazdy kat. B, osoby niepełnoletnie powyżej 14 roku życia (lub osoby pełnoletnie, które nie posiadają prawa jazdy kat. B), powinny natomiast posiadać prawo jazdy kat. AM, aby legalnie poruszać się po drogach publicznych motorowerem.
Niektórzy użytkownicy próbują samodzielnie modyfikować pojazd tak, aby był bardziej wydajny. Dozwolona prędkość roweru elektrycznego poruszającego się po drogach publicznych to 25 km/h. Jeżeli jednostka umożliwia osiąganie wyższych prędkości, narażamy się na konsekwencje. Jeżeli zmienimy parametry na wyższe, bierzemy pełną odpowiedzialność za tę zmianę. Jednocześnie zmienia się też kategoria pojazdu – będzie on „pojazdem elektrycznym”. Tak, jak i inne przeróbki będą skutkowały również:
- zakazem poruszania się ścieżkami rowerowymi,
- ograniczeniem w poruszaniu się w ruchu samochodowym,
- obowiązkiem rejestracji pojazdu,
- obowiązkiem posiadania uprawnień do kierowania tego typu pojazdem,
- obowiązkiem posiadania sygnału dźwiękowego,
- obowiązkiem całorocznego poruszania się z włączonymi światłami.
Podczas ostatniej akcji funkcjonariusze Komendy Rejonowej Policji Warszawa II na terenie dzielnic Mokotów, Ursynów i Wilanów sprawdzili m.in.:
- stan techniczny rowerów elektrycznych,
- maksymalna moc silnika,
- prędkość wspomagania ,
- obecność elementów obowiązkowego wyposażenia,
- zachowanie użytkowników w ruchu drogowym.
Naszym celem nie jest karanie, lecz edukacja i profilaktyka. Zależy nam, by użytkownicy rowerów elektrycznych byli świadomi zarówno możliwości swoich pojazdów, jak i odpowiedzialności, jaka wiąże się z ich używaniem.
asp. szt. Marta Haberska/JW
-
Dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu! -
Dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu! -
Dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu! -
Dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu! -
Dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu! -
Dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu! -
Dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu!