Warsztaty dotyczące hejtu, znieważania i stalkingu wśród dzieci i młodzieży
Czym jest hejt. Jego rodzaje oraz konsekwencje prawne takiego zachowania. Czy można ponieść odpowiedzialność za znieważanie rówieśników, nauczycieli oraz innych osób bezpośrednio lub za pośrednictwem internetu? Jakie są zagrożenia wynikające ze stalkingu? Jak się bronić przed nim bronić? Brak tolerancji, wzajemnego zrozumienia i agresja były tematami warsztatów edukacyjnych przeprowadzonych przez st. sierż. Jakuba Makowskiego z wydziału kryminalnego wilanowskiej Policji. Uczestnikami spotkania byli uczniowie Szkoły Podstawowej im. Alberta Einsteina przy ul. Hlonda w Warszawie.
W pierwszych tego typu warsztatach edukacyjnych z zakresu bezpieczeństwa i odpowiedzialności prawnej wśród dzieci i młodzieży wzięli udział uczniowie klasy 6 i dwóch klas 7.
Policjant pracujący na co dzień w wydziale kryminalnym na wstępie podzielił się ze słuchaczami przebiegiem swojej służby, opowiadając, od kiedy służy w Policji, co go do tego skłoniło i czym dokładnie się obecnie zajmuje.
Jednym z pierwszych najważniejszych tematów omówionych podczas spotkania był hejt. Zjawisko dosyć modne w obecnych czasach i używane przez wiele osób zarówno dorosłych, jak i nieletnich. Prowadzących warsztaty wyjaśnił, że hejt to obrażanie, ośmieszanie, poniżanie innych bez uzasadnienia. Tylko dlatego, że ktoś chce się poczuć lepiej i wyrazi wobec kogoś swoją dominację, pogardę najlepiej anonimowo, zza klawiatury komputera, laptopa czy interfejsu smartfona. Jest to jedna z form cyberprzemocy. Poczucie tej właśnie anonimowości w internecie nasila takie zjawiska i powoduje, że niektórzy internauci w sieci pozwalają sobie na zupełnie inne zachowania niż w bezpośrednich kontaktach.
Zdania konstruowane przez takie osoby zawierają w sobie gorycz, nienawiść, uprzedzenia wobec każdego człowieka. Uprzedzenia rasowe, religijne, polityczne, poglądowe, muzyczne, dotyczące literatury filmu, różnorodności seksualnej, budowy ciała, koloru skóry, koloru włosów itd. Hejtowac da się każdego. Policjant uzmysłowił młodzieży, że takie zjawiska, często wynikają z braku własnej akceptacji, kompleksów, niemocy, zaburzeń psychologicznych, a także w celu zawoalowania swoich braków, deficytu właściwych emocji oraz z wielu innych względów mogących być przedmiotem wielu badań także psychologicznych. Są to zjawiska, które ranią emocjonalnie inne osoby, doprowadzając pokrzywdzonych do podpadania w stany apatyczne, depresyjne, a nawet myśli samobójcze. Zjawiska takie często noszą znamiona przestępstw znieważenia czy stalkingu – wówczas gdy się powtarzają. Wówczas wobec takiej osoby można wyciągnąć konsekwencję karne lub prawne. W zależności od tego, czy osoba jest pełnoletnie, czy nieletnia. Policjant omówił przy tym kwestie odpowiedzialności osób nieletnich, przedstawiając słuchaczom katalog czynów karalnych, za które mogą odpowiadać w przypadku naruszenia czyichś praw.
Jedną z kolejnych kwestii przerobionych podczas warsztatów była agresja wśród dzieci i młodzieży. Funkcjonariusz wytłumaczył, że zjawisko to może przyjąć dwojaką formę. W szkołach i poza nią między młodzieżą może dochodzić do agresji słownej i fizycznej. Agresja słonawa przejawia się wypowiadaniem lub wykrzykiwaniem wyzwisk, słów wulgarnych, poniżających lub gróźb karalnych, w których znajduje się obietnica pobicia lub pozbawienia życia. Przejawem agresji fizycznej mogą być bójki, uderzenia, kopnięcie lub ukłucie kolegi, szarpanie, podstawianie nogi, popychanie, niszczenie rzeczy należących do innych. Każde z tych zjawisk nosi znamiona przestępstw, za które nieletni może ponieść odpowiedzialność karną.
W trakcie spotkania wywiązała się merytoryczna dyskusja między prowadzącym a słuchaczami. Uczniowie zadawali pytania dotyczące omawianych kwestii. Na koniec wyemitowany i omówiony został film dotyczący hejtu.
Kolejne spotkanie policjanta z uczniami już niebawem.
podkom. Robert Koniuszy